Information and Communication Technology as a Project Knowledge Management-­tool and its Effect on the Final Offering: A Case Study with an Employee Perspective

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Sammanfattning: Knowledge management kan vara en källa för konkurrensfördelar om implementering sker på ettkorrekt sätt. I dagens globala affärsmiljö har projektbaserade organisationer blivit allt vanligare. Implementering av project knowledge management är särskilt viktigt för projektbaseradeorganisationer eftersom de möter specifika utmaningar på den konkurrensutsatta internationellamarknaden. Tidigare forskning har visat att det finns flera framgångsfaktorer som är kritiska föratt lyckas med project knowledge management. Informations- och kommunikationsteknologi haridentifierats som en av framgångsfaktorerna av ett flertal forskare. Syftet med den här studien äratt bidra till en ökad förståelse för hur man bäst tar tillvara på användningen av ett informationsochkommunikationsverktyg inom project knowledge management. Den första forskningsfråganbehandlar hur anställda inom en organisation uppfattar att informations- ochkommunikationsteknologi påverkar det totala erbjudandet. När vi använder termen “det totalaerbjudandet” syftar vi till produkten och servicen som företaget erbjuder. Den andraforskningsfrågan i denna studie berör vilka faktorer som får de anställda på ett företag att användaett informations- och kommunikationsverktyg.
Denna C-uppsats har till ändamål att uppnå syftet genom att utföra en kvalitativ studie. Studienhar en deduktiv ansats och den valda forskningsstrategin är en fallstudie. Intervjuer med anställdahos ett svenskt projektbaserat företag genomfördes för att samla data och besvara de tvåforskningsfrågorna. Den samlade datan visar att de anställda uppfattar att ett användande avinformations- och kommunikationsverktyg förbättrar det totala erbjudandet genom att fungera väli kundmötet. Vidare visar datan att den uppfattade användbarheten och den uppfattadeanvändarnyttan är faktorer som påverkar deltagandet och användandet av ett sådant verktyg. Följdaktligen, denna studie kan vara till nytta för ledare och chefer vid implementering av ettPKM-initiativ.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)