SVT:s nya digitala äventyr : En studie om digitaliseringens och kommersialiseringens påverkan på PublicService med innehållet på SVT Nyheters Facebook-sida som exempel

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Denna uppsats har som syfte att undersöka hur SVT:s nyhetsrapportering ser ut på Facebook för att se om dess användande har lett till en kommersialisering, samt för att ge ett exempel på hur SVT har agerat mot två utmaningar, kommersialiseringen och digitaliseringen av medier. Genom att belysa skillnaderna och likheterna mellan Facebook-sidorna SVT Nyheter och TV4 Nyheterna, ska man kunna se om SVT lever upp till Public Services löften. Uppsatsen utgår från en hypotes att det har skett en kommersialisering av Public Service, med en sub-hypotes att SVT har tvingats att anpassa sig till den kommersiella och digitaliserade marknaden.Detta kommer undersökas genom en ett användande av en kvantitativ innehållsanalys där ett antal inlägg på Facebook-sidorna SVT Nyheter och TV4 Nyheterna undersöks. Tre syntetiska veckor från varje år mellan år 2013 och 2015 kommer att användas. Uppsatsen bygger främst på teorier kring Public Service, digitalisering, kommersialisering (inklusive tabloidisering), Soft News och personifiering. Dessa teorier och den tidigare forskning som använts är viktig för att kunna förstå slutresultatet på ett så bra sätt som möjligt. Det utgör en referenspunkt för denna uppsats, och det är genom att jämföra med denna tidigare forskning och teorier man kan se om man kan tala om en kommersialisering eller inte.Efter att ha undersökt inläggen gick det att se att SVT Nyheter fokuserade mer på granskande nyheter, och mindre på Soft News och kända personer än TV4 Nyheterna, medan personifiering såg likadan ut hos båda aktörerna. Några mindre skillnader i kategorierna fanns, där bland annat SVT Nyheter fokuserade mer på regionala nyheter och vetenskap, medan TV4 Nyheterna fokuserade mer på nöje, utrikeshändelser och kanske något överraskande, politik. Trots det var skillnaderna inte särskilt radikala i någon kategori. En kommersialisering i sig verkar inte ha skett i någon större omfattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)