Implementering av IFRS 15 –En fallstudie av ett företags implementeringsprocess och förmåga att hantera dess kritiska komponenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: och problem: Den 1 januari 2018 måste alla företag inom EU som följer IFRS i sin koncernredovisning anpassa sin rapportering till den nya intäktsstandarden IFRS 15. Denna standard innebär en komplexitet då företag såväl som revisionsbyråer poängterar dess storhet och omfattning. Dessutom anses förändringar och implementeringsprocesser generellt medföra en rad svårigheter och problem som företagen måste hantera. Syfte: Syftet med denna rapport är att undersöka hur ett bolag förbereder och anpassar sig till den nya intäktsstandarden IFRS 15. I och med detta önskas illustreras hur en implementering av IFRS 15 kan se ut. Frågeställning: Vilka är de kritiska komponenterna vid implementering av IFRS 15 och hur hanterar fallföretaget dessa? Metod: Rapporten är av kvalitativ karaktär och bygger på en fallstudie av ett företag samt intervjuer med respondenter från en revisionsbyrå. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en modell över kritiska komponenter vid implementering av IFRS 15. Denna modell har konstruerats med hjälp av rapportens teoretiska referensram såväl som med stöd av genomförda intervjuer. Slutsats: I rapporten har fyra kritiska komponenter för implementeringen av IFRS 15 identifierats. Dessa är kunskap, stöd, kommunikation och tid. Fallföretaget har, med fåtalet undantag, lyckats hantera dessa kritiska komponenter på ett bra sätt. I fallföretaget finns exempelvis en projektgrupp för IFRS 15 med kunniga personer som driver arbetet och utbildar resterande del av organisationen. Vid jämförelse med andra företag har fallföretaget också kommit betydligt längre i implementeringsprocessen. De har även förstått och lyckats kommunicera ut komplexiteten kring förändringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)