Digital didaktik - Användning av designverktyg i grundskolans teknikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Kar-fat Poon; [2018]

Nyckelord: CAD; design; grundskola; pedagogik; teknik;

Sammanfattning: Målet med detta examensarbete var att ta reda på hur design och digitala designverktyg används inom grundskolans teknikundervisning samt deras inverkan på elevernas lärande. En av slutsatser från denna studie är att elevernas verklighetsanknytning har stor inverkan på elevernas motivation och engagemang när de jobbar med design och digitala designverktyg. En observation som jag gjorde under min lärarutbildning var skillnaden i hur skolorna använde dessa designverktyg i undervisningen jämfört med hur industrin använder dem i produktutveckling. Tidigare forskning (Chester, 2007; Laisney & Brandt, 2015) visar många fördelar med en digitalisering av designundervisningen, men det finns också fallgropar som inverkar negativt på elevernas lärande. En studie gjordes med kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. Sex olika tekniklärare på två olika högstadieskolor i Skåne fick svara på frågor om hur de använder design i sin undervisning. Deras svar har sedan analyserats utifrån ett fenomenografiskt perspektiv.Samtliga respondenter välkomnar ett ökat krav på digital kompetens i flertalet av grundskolans kursplaner, framförallt i den för teknikämnet och menar att detta gynnar elevernas lärande, men de anser också att en övergripande strategi på skolnivå med riktlinjer och fortbildning inom området saknas. Tekniklärarnas egna kompetenser och erfarenheter inom området visar sig vara en påverkande faktor till hur digitala designverktyg används. Slutligen konstateras att tekniklärarna anser att en kollegial samsyn tillsammans med ett organiserat och strukturerat kollegialt lärande är nödvändig för en rättssäker utveckling av de digitala designverktygen i teknikundervisningen.Examensarbetet avslutas med ett förslag för fortsatt forskning inom detta område.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)