Kommutativa lagen i läromedel : Hur en räknelag framställs i matematikläromedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Under skolgången ska elever utveckla flera grundläggande kunskaper inom matematiken. En sådan kunskap handlar om de fyra räknesättens olika egenskaper. Kommutativitet är en egenskap hos addition och multiplikation som innebär att termer eller faktorer kan byta plats utan att summan eller produkten förändras, exempelvis att 2+4 är lika mycket som 4+2 och att 3‧2 är lika mycket som 2‧3. Egenskaper räknesätt har sammanfattas i olika räknelagar, de vanligaste är kommutativa-, associativa- och distributiva lagen. Syftet med denna studie är att skapa ny kunskap om hur kommutativa lagen presenteras för elever i matematikläromedel. Studien bygger på en läromedelsgranskning som genomförs med en kvalitativ innehållsanalys och inspireras av variationsteorin. Tre läromedelsserier avsedda för årskurs 1–6 har granskats. I analysen har det framkommit att kommutativitet sällan beskrivs som en fristående egenskap utan ofta presenteras tillsammans med något annat. Främst är det tillsammans med talkamrater, tillsammans med sambandet mellan addition och subtraktion och när elever ska överföra något bildligt till matematiska uttryck som kommutativitet beskrivs. Det går också att urskilja en viss progression av kommutativitetbegreppen i läromedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)