Pedagogiken som verktyg : en studie om matematikundervisning i Montessoriskolans tidigare skolår

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Vi vill med denna studie undersöka matematikundervisning i Montessoriskolans tidigare skolår. Detta eftersom vi båda i vår utbildning specialiserat oss på matematik i de tidigare skolåren och det ligger oss båda varmt om hjärtat. Våra erfarenheter och upplevelser är att många elever uppfattar matematik som någonting svårt och abstrakt. Denna uppfattning vill vi förändra genom att erbjuda eleverna ett lustfyllt matematiskt lärande. Vi tror att den medvetna pedagogen söker olika vägar till ett lustfyllt lärande, kanske genom andra pedagogiska förhållningssätt. Därför har vi valt att belysa matematikundervisningen ur en alternativ pedagogik. SYFTE: Syftet med vår studie är att belysa Montessorilärarnas uppfattningar hur Montessoripedagogiken främjar eller begränsar elevernas matematiska utveckling, i Montessoriskolans tidigare skolår. METOD: Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi inspirerats av fenomenografi som forskningsmetod. Vårt val av instrument var halvstrukturerade intervjuer. Under studien har vi besökt fyra Montessoriskolor och genomfört intervjuer med totalt sju lärare. Under intervjuerna använde vi oss av bandspelare för att öka undersökningens tillförlitlighet. Vi har rättat oss efter de forskningsetiska reglerna. Genom att söka efter delar och helhet i intervjutexterna har vi analyserat och tolkat resultatet. RESULTAT: Det visade sig att flertalet lärare ansåg att det i pedagogiken inte fanns några begränsningar för elevernas matematiska utveckling. Trots detta framkom det vissa faktorer som kan begränsa. Vi kunde också urskilja två olika synsätt hos lärarna, en som såg materialet som det viktiga och en annan som såg pedagogikens förhållningssätt mot barnen som det centrala. Det framkom även att pedagogiken måste utvecklas i takt med samhället

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)