Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dessanvändning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, idiskussionen hörs politiker, skolledning, lärare eller föräldrar men mera sällan elever. Vi har därför valt ettelevperspektiv för detta examensarbete. Sverige och England ligger i framkant med IKT-användningen i skolan.Det är därför av intresse att undersöka och jämföra Sverige och Englands IKT-användning i skolan. Forskninginom utbildningsvetenskap betonar vikten av internationella jämförelser då forskningen kan leda till ökadförståelse för lärandets villkor. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och jämföra hur två elevgrupperi åldrarna 15-16 år på en offentlig grundskola i Sverige och en i England använder informations- ochkommunikationsteknik i sitt skolarbete och i undervisningen. Frågeställningarna är följande: Vilka former avIKT förekommer och hur används det i de två elevgruppernas skolarbete och undervisning i respektive land?Vilka likheter respektive skillnader finns i de två elevgruppernas användning av IKT i skolarbetet i respektiveland? Studiens teori är sociokulturella teoriperspektivet vilket kan bidra till att ge en förståelse för användandetav IT-baserade läromedel. Metoderna som har använts för att besvara syfte och frågeställningar ärenkätundersökning och deltagande ostrukturerade observationer. Materialet samlades in genom empiriskaundersökningar på en skola i Sverige och en i England. Resultatet visar att elevgrupperna från både Sverige ochEngland använder sin bärbara dator och skoldator till stor del för att söka information och till skrivuppgifter. Denviktigaste slutsatsen var att likheterna var större än skillnaderna i vilka former av IKT som används i skolarbetetoch undervisningen. Studien har betydelse för lärarprofessionen då det är en utmaning att använda IKT iundervisningen på ett meningsfullt sätt för elevers lärande.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)