Olika sätt att lära-olika sätt att undervisa : En studie om undervisning av elever som har intellektuell funktionsnedsättning och Autism spectrum disorder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning:   Syftet med den här studien är att undersöka hur några lärare kan arbeta med att utveckla undervisningen i grundsärskolan för att ge eleverna möjligheter att utvecklas i läsning. För att ta reda på det har jag genomfört en Learning study. Jag har sedan analyserat resultatet med hjälp av Variationsteori. Det sammantagna resultatet visar att det gynnar eleverna om undervisningen varieras utifrån elevernas sätt att förstå och uppfatta det som eleven ska lära sig. I studien framkommer att visuellt stöd och digitala verktyg kan öka elevernas möjligheter att utvecklas i läsning. Studien samt tidigare forskning visar att undervisningen bör utgå från att eleven ska lära sig både ordbilder och enskilda bokstavsljud. Lärare som deltagit i studien efterlyser ytterligare kompetens för att kunna använda digitala verktyg i undervisningen samt hur undervisningen kan utformas för att träna den fonologiska medvetenheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)