Hur arbetar olika personalkategorier för att förebygga ohälsa hos skolungdomar i särskolan?

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för didaktik

Författare: Gunnel Sundström; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med min undersökning är att söka svar på vad som görs för att förebygga och behandla psykisk ohälsa inom gymnasiesärskolan i två kommuner.Frågeställningar: Hur arbetar och organiserar olika personalgrupper arbetet för att motverka psykisk ohälsa? Hur upplever personalen psykisk ohälsa hos elever, finns det olika förhållningssätt i konkreta situationer?Metoden är observation och intervju. Fjorton personer intervjuades. Tio i den större kommunen och fyra i den mindre. I den större kommunen intervjuades tre specialpedagoger, en skolpräst, en skolkyrkopedagog, en kurator, en skolsköterska och en skolpsykolog. Även en barnmorska och en rektor. I den mindre kommunen intervjuades En rektor, en specialpedagog och en präst. Resultatet visar att i båda kommunerna arbetar all personal på ett stödjande och förebyggande sätt, för att motverka psykisk ohälsa. Det man gör rent praktiskt i det dagliga arbetet med ungdomarna, är att bekräfta och synliggöra dem varje dag plus att starka elevers självförtroende. Kommunernas skolpersonal ser sig själva som viktiga och betydelsefulla för sina elever. De anser att deras arbete är stödjande och förebyggande. Däremot anser personal i båda kommunerna att allvarliga psykiska problem hos elever, bör remitteras vidare. I båda kommunerna finns rutiner kring att skicka elever till specialister inom psykiatrin om det är nödvändigt. Skillnaden i kommunerna består främst i hur organisationen är uppbyggd och att den ena kommunen är en mindre kommun. En annan skillnad är att i den större kommunen är skolkyrkan engagerad i mycket högre grad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)