Tidsuppföljning i tiden

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Detta arbete har som syfte att jämföra olika anläggningsföretag angående hur de jobbar med tidsplanering och uppföljning av tid inom företaget samt vad de använder för verktyg till denna arbetsuppgift. Metod för studien är en kvalitativ studie innebärande ett fåtal intervjuer. Anledningen till att författarna till detta arbete tycker att ämnet är intressant att studera är bland annat för att svenskar byter jobb relativt ofta och till största delen är det unga som byter arbete i större utsträckning än de äldre. Detta gör att det blir svårare att samla på sig en erfarenhetsbank då det krävs lång tid att samla på sig en sådan. Trots detta är erfarenhet ett viktigt redskap vid arbetet med tidsplanering inom anläggningsbranschen. Uppföljning en viktig del av ekonomistyrningen och vi vill ta reda på hur och om företagen jobbar med detta. Ekonomistyrning handlar om att sätta upp mål för att styra verksamheten eller företget framåt, för att se om detta har lyckats är uppföljning något som företagen bör jobba med. För att nå syftet med arbetet och för att kunna konstatera hur de olika företagen jobbar gjordes intervjuer med respondenter från sex stycken företag, alla verksamma inom anläggningsbranschen. Företagen valdes ut med fokus på hur många anställda de har. Två stora, två mellanstora och två små företag valdes ut för att kunna se om det fanns en skillnad på arbetssätt beroende på vilka resurser företagen har och för att se om det fanns en koppling emellan dessa faktorer. Alla företag var positiva till att införa ett nytt digitalt system för att rapportera tid och materialåtgång. Ett företag hade redan infört ett sådant system och ett annat företag var på väg att införa ett nytt system. Utvecklingen på dessa program är i full gång men har inte kommit så långt att de går att använda på alla företag. Olika företag har olika problem som kräver olika lösningar, programmen är inte tillräckligt flexibla ännu för att de ska gå att använda och passa in på alla företag. De mindre företagen ansåg att det var en alltför stor investering att implementera ett digitalt system för att underlätta deras arbete. Vad som skulle behövas för att fler företag skulle börja använda denna funktion är sänkta priser och göra programmen mer lättillgängliga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)