Att maxa en kvart : En studie om effektiva tavelmöten

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Författare: David Messa; Josefine Apell; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Lean är en benämning från västvärlden av Toyota Produktion System (TPS). Genom att Toyota kontinuerligt förbättrar sitt arbetsätt har de blivit en av världens största biltillverkare. Detta har lett till att flera studier har utförts på Toyota beträffande deras arbetsätt och metoder. Konceptet Lean innehåller flera olika verktyg och kan beskrivas som en uppdelning mellan den hårda och den mjuka sidan. Ett av fjorton principer i Lean är visualisering och en central aktivitet är bland annat tavelmöten som bör hållas regelbundet. Tavelmöten syftar till att lyfta goda idéer och förbättringsförslag samt stärka kommunikationen och planeringsarbetet. Vid implementering av Lean misslyckas 90 % av organisationerna. En anledning till detta kan vara att för stort fokus läggs på Leans hårda sida.    Syftet med denna studie är att identifiera hinder och framgångsfaktorer vid genomförandet av tavelmöten och utifrån denna kartläggning ge rekommendationer till fallföretaget för att förbättra genomförandet av effektiva tavelmöten.  Detta är en fallstudie utförd på Länsförsäkringar Gävleborgs huvudkontor. Fallföretag används för att kunna analysera och jämföra resultatet i förhållande till tidigare forskning. Datainsamlingen skedde genom intervjuer, observationer, mail och via deras hemsida. Enheterna på Länsförsäkringar Gävleborg visade olika resultat vid genomförandet av tavelmöten. Vissa enheter hade ett mer framgångsrikt genomförande än andra.  Genom analys av resultat och teori har faktorer med inverkan på tavelmöten identifierats. Dessa centrala faktorer som påverkar effektiviteten av tavelmöten är; förståelse, ledarskap, motivation, KASAM, standardiserat arbetssätt, ständiga förbättringar och yttre faktorer. Rekommendationer till fallföretaget har tagits fram genom en kartläggning. Med hjälp av dessa faktorer kan fallföretaget och andra organisationer effektivisera deras tavelmöten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)