Förskolebarns aktiviteter i sandlådan : En kvalitativ studie om barns meningsskapande i sandlådan ur ett naturvetenskapligt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Sammanfattning   Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen, avancerad nivå, 15hp. Högskolan i Skövde.   Titel: Förskolebarns aktiviteter i sandlådan. En kvalitativ studie om barns meningsskapande i sandlådan ur ett naturvetenskapligt perspektiv.   Sidantal: 27   Författare: Helena Jebens och Jörel Sandh.   Handledare: Susanne Gustavsson.   Datum: januari 2014   Nyckelord: Meningsskapande, förskola, sandlåda, naturvetenskap.   Studien belyser barns möjligheter till naturvetenskapligt meningsskapande i sandlådan. Som pedagoger i förskolans verksamhet har vi dagligen sett barn aktivera sig i sandlådan, men inte reflekterat över vilket naturvetenskapligt meningsskapande som möjliggörs där. Vi har även i vår verksamhet uppmärksammat genom samtal med andra pedagoger att naturvetenskap upplevs som svårt och krångligt. Studiens syfte är att undersöka vilket naturvetenskapligt meningsskapande som möjliggörs i sandlådan. I bakgrunden presenteras forskning om naturvetenskap i förskolan och teorin utgår från det sociokulturella perspektivet. Insamlandet av data har skett genom videofilmning som består av sammanlagt 28 filmsekvenser.  Materialet har analyserats och bearbetats med hjälp av Susanne Klaars reflektionsverktyg. Studiens resultat visar att barns handlingar i sandlådan kan möjliggöra ett naturvetenskapligt meningsskapande. Pedagoger har enligt studiens resultat rika tillfällen att påverka och utveckla barns meningsskapande och utveckla intresset för naturvetenskap genom att tolka, bekräfta och sätta ord på de handlingar med naturvetenskaplig karaktär som sandlådan erbjuder. Barns naturliga intresse för naturvetenskap får med stöd av pedagogers guidning mot ett naturvetenskapligt meningsskapande, ökad möjlighet för lärande och förståelse genom de handlingar som sker.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)