Framtidens ledarskap i e-handelsföretag : En kvalitativ studie om ledarskap i e-handelsföretag tolkat genom ledarskapsmetaforer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Det finns mycket forskning inom ledarskap då det är ett relevant fenomen att studera. Det finns dock inte mycket forskning kring hur ledarskap kommer till uttryck i e- handelsföretag. Vi ville, genom en kvalitativ studie, öka vår förståelse för hur ledarskap kommer till uttryck i e-handelsföretag. Detta gjorde vi genom användningen av ledarskapsmetaforer som ett tolkningsverktyg för att få en ökad förståelse för det komplexa fenomenet. Vi utförde fyra semistrukturerade intervjuer där ledare på tre e- handelsföretag fick berätta om sina erfarenheter, tolkningar och synsätt på ledarskap. Vi upptäckte att samtliga ledare hade en likartad syn på vilka egenskaper som är viktiga och att ledarskap kommer till uttryck på ett snarlikt sätt i de olika företagen. Vi fann även att våra intervjupersoners ledarskap kan tolkas med hjälp av två nya metaforer som uppkom under studiens gång. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)