DEN MODERNA REKLAMUNDVIKAREN En kvalitativ studie om användare av annonsblockerare

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Carl Thorén; Oscar Wiktkorsson; [2017-10-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårterminen 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 39 sidor. Exklusive bilagor Antal ord: 16033 Nyckelord: Reklamundvikande, reklamattityder, annonsblockerare, adblocker, banner blindness, reactance theory, mobile-ads, desktop ads, personalized ads, riktad reklam, retargeting, personlig intergritet Syfte: Att undersöka hur användare av annonsblockerare tänker kring sin användning Teori: Reactance theory, Technology acceptance model, forskning om reklamundvikande Metod: Kvalitativ Material: Tio individuella samtalsintervjuer Resultat: Huvudorsaken till att installera en annonsblockerare är att man inte vill vänta på innehåll på internet. Trots allt kan man tänka sig att stänga av annonsblockerare för att komma åt stängt innehåll, men inte om de inte måste. Personligt riktad reklam ses som mer positiv än annan reklam, under förutsättning att den är relevant. Betalningsviljan för innehåll på nätet är ganska hög. En del respondenter undviker all typ av reklam, men inte alla. De är inte oroliga för att personlig information ska missbrukas, men de önskar mer insyn i datainsamlingsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)