Påverkansfaktorer i biologiundervisning : En intervjustudie om faktorer grundskollärare upplever påverkar genomförandet av biologiundervisning i årskurs 4-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Både internationella och nationella kunskapsundersökningar visar att svenska elevers kunskaper i naturvetenskap har försämrats under flera årtionden. Svenska elever presterar relativt bra i naturvetenskap i årskurs 4 men det sker en kraftig förändring när eleverna går i årskurs 8. Intresset bakom studien är därför att se hur den svenska biologiundervisningen genomförs i årskurs 4-6 eftersom elevernas inställning och kunskaper försämras efter dessa årskurser. I läroplanen framhålls ett antal förmågor inom vardera skolämne som eleverna ska utveckla i grundskolan. I biologiämnet finns tre förmågor och den förmåga som jag upplever är viktig för att bibehålla intresset för ämnet handlar om att eleven ska kunna använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.I studien har nio grundskollärare intervjuats för att urskilja faktorer de upplever påverkar elevens möjligheter att utveckla förmågan. I studien ingår även en enkätundersökning där 100 biologilärare värderade sitt intresse och kompetens inom biologi. Resultatet visar att både lärare och elever är positivt inställda till ämnet och lärarna upplever sig ha god kompetens. Påverkansfaktorer i undervisningen är flera men lärarna beskriver en kritisk bild där pengar, tid och arbetsbördan hindrar dem från att bedriva den undervisning som de känner sig nöjda med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)