“Det gäller ju även om Benny Andersson skulle vilja söka kursen” : En sociokulturell studie om hur undervisning i låtskrivande kan bedrivas på olika utbildningsnivåer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien var att bidra till ökad kunskap inom låtskrivningsundervisning. I studien undersöktes hur låtskrivning kan bedrivas på olika utbildningsnivåer. Med en hermeneutisk vetenskapssyn och ett sociokulturellt perspektiv genomfördes en kvalitativ intervjustudie av fyra deltagande lärare som undervisar i låtskrivande på grundskola, gymnasium, kulturskola, folkhögskola och högskola. Resultatet gav en inblick i dessa fyra olika lärares praktiker och synsätt och kan ses som relevant för yrkesverksamma musiklärare som vill utöka sina kunskaper i låtskrivningsundervisning i relation till kreativitet. Utifrån tidigare forskning om musikskapande, undervisning och kreativitet presenterades ett mångfacetterat resultat där lärarnas syn på och medvetenhet kring kreativitet ansågs påverka den undervisning som bedrevs i större utsträckning än vad lärarnas egna låtskrivande antyddes göra. Lärarens betydelse, vikten av medvetenhet kring kreativitet som företeelse, att synliggöra skapandeprocesser och att kommunicera dessa med eleverna går också som en röd tråd genom resultatet. Svårigheterna i att bedöma låtskrivande i olika kontexter framkom utifrån studien som ett ämne för vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)