Samband mellan högre språkliga förmågor och fonologiskt arbetsminne hos vuxna

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att studera samband mellan högre språkliga förmågor och fonologisk arbetsminneskapacitet hos vuxna, genom att undersöka om resultat på testen i Testbatteri för bedömningar av subtila språkstörningar korrelerade med två sifferrepetitionstest. Deltagarnas sifferrepetitionsresultat undersöktes i förhållande till ålder, kön och antal år i utbildning. 103 personer utan neurologiska sjukdomar mellan 20 och 79 år bedömdes. Resultaten visade signifikanta korrelationer mellan de flesta testen i testbatteriet och sifferrepetitionstesten. Starkast var korrelationen till Repetition av långa meningar, Förståelse av logikogrammatiska meningar, Tvetydigheter och Meningsanalys. Nämnda test antas belasta det fonologiska arbetsminnet mer. Inga samband sågs mellan ifferrepetitionsresultat och ålder respektive antal år i utbildning. Skillnader sågs ej heller mellan könen. Fonologiskt arbetsminne förefaller vara engagerat vid utförandet av flera komplexa språkliga uppgifter. Studien kan bidra till ökad kunskap om högre språkliga förmågor och hur de bedöms.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)