EKONOMUTBILDNINGENS ANPASSNING TILL DIGITALISERINGEN I REVISIONSBRANSCHEN : En studie om hur en högskola kan anpassa det teoretiska mot det praktiska inom redovisning och revision.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Sammanfattning- “Ekonomutbildningens anpassning till digitaliseringen i revisionsbranschen” Datum: 30 maj 2017 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Författare:  Jonas Engström, 5 april 1991 Robert Hänninen, 5 april 1989 Freddy Svensson, 1 november 1993 Titel:  Ekonomutbildningens anpassning till digitaliseringen i revisionsbranschen Handledare: Angelina Sundström Nyckelord:   Digitalisering, Redovisning, Utbildning, Utbildningsgap, Revision Fråge- ställningar:           Hur utvecklar Mälardalens Högskola (MDH) ekonomutbildningen med inriktningen redovisning och revision utifrån digitalisering i revisionsbranschen? Hur kan MDH utveckla ekonomprogrammet med inriktningen redovisning och revision utifrån digitaliseringen ur revisorers och studenters perspektiv? Syfte:  Denna studie syftar till att beskriva hur en högskola i Sverige anpassar sin ekonomutbildning till digitaliseringen i revisionsbranschen och de förändrade krav på nyexaminerade studenter som detta kan medföra.                                Metod:  Studien var av kvalitativ karaktär och baserades på böcker, vetenskapliga artiklar inom ämnena digitalisering, revisionsbranschen, utbildning och högskolor. För insamlingen av empirisk data utfördes nio semistrukturerade intervjuer som valdes ut genom bekvämlighets- och målstyrturval med respondenter från akademin, revisionsbranschen och studenter. Resultatet analyserades genom meningskoncentrering. Slutsats:   Studien visade att MDH inte gör specifika ändringar till digitaliseringen i revisionsbranschen men arbetar kontinuerligt kring digitaliseringen på flera olika sätt. Studenter ska utveckla förmågan att lära sig nya saker och samla information för att kunna anpassa sig till de förändringar som sker i samhället. Studien visade även att digitaliseringen förändrar revisionsbranschen och arbetssättet blir allt mer digitalt. Denna förändring i arbetssätt leder till förändrade krav på de som söker dessa yrken. Analysen visade att studenter hade gynnats av att moment som case från arbetslivet hade implementerats i utbildningen för att öka deras förståelse och analysförmåga då det finns ett större behov av färdigheter som teknisk kompetens, god kommunikationsförmåga och förmåga att arbeta i grupp i samband med digitaliseringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)