Individualisering i undervisning: en kvalitativ undersökning
av lärares möjligheter och svårigheter att anpassa
undervisningen efter sina elevers olikheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka de praktiska möjligheter och
svårigheter som gymnasielärare i ämnet svenska har med att anpassa sin
undervisning efter sina elevers olikheter, för att skapa optimala
förutsättningar för deras lärande. Möjligheterna och svårigheterna att
individualisera diskuteras och undersöks framförallt mot bakgrund av de
problem som forskningen har uppmärksammat, då individualisering praktiseras
som individuellt arbete med få gemensamma samtal och genomgångar.
Undersökningen gjordes genom att djupintervjua tre erfarna
gymnasielärare i ämnet svenska. Frågorna handlade framförallt om
möjligheter och svårigheter för lärare att skapa förutsättningar för
elevers lärande inom olika arbetsformer.
Resultaten visar på likheter i de intervjuade lärarnas syn på
möjligheten att skapa förutsättningar för elevers lärande med hjälp av
kollektiva genomgångar i helklass. Likheter finns även då eleverna efter
genomgångar löser uppgifter med olika svårighetsgrad, fördjupning och
arbetsmängd. Det finns dock skillnader mellan lärarna om i vilken grad
eleverna arbetar med samma uppgifter och på så sätt kan lära av varandra,
eller om eleverna arbetar mer med olika uppgifter.
I samband med längre individuella uppgifter finns även grundläggande
likheter i synen på handledningens betydelse för elevernas lärande. Två av
de tre intervjuade lärarna ger dock uttryck för svårigheter med att tiden
inte är tillräcklig för att möta alla elevers behov.
Alla de tre lärarna arbetade även med kollektiva arbetsformer i
anslutning till de individuella arbetena, vilket kan ses som ett arbete för
att skapa en lärmiljö som främjar enskilda elevers lärande. Lärarna skiljer
dig dock åt i vilka kollektiva arbetsformer de då arbetar med och i synen
på hur eleverna kan lära sig av att studera andra elevers texter.
Den största skillnaden mellan lärarna handlar om på vilket sätt, och i
vilken mån som lågpresterande elevers lärande gynnas av att eleverna
arbetar tillsammans med högpresterande elever i grupparbeten. Alla de tre
intervjuade lärarna ansåg dock att gruppdiskussioner om öppna frågor, var
en arbetsform som gynnade elevernas lärande. Men en lärare menande att i
grupparbeten hamnar lågpresterande elever i en utsatt situation, om de
sätts samman med högpresterande elever, vilket läraren menade leder till
att eleverna blir overksamma.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)