Självmordsprevention i skolan : En litteraturöversikt om skolbaserade metoder för att förebygga självmord

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Introduktion: I Sverige tar 1500 människor sitt liv varje år, en tiondel av dem tillhör gruppen unga. Regeringen menar att unga bör prioriteras i arbetet mot självmord och Folkhälsomyndigheten arbetar för att motverka självmord. Syftet med litteraturöversikten var att beskriva möjligheten att med skolbaserade interventioner förebygga självmord bland ungdomar 14-19 år.  Metod: Metoden som använts är systematisk litteraturöversikt. Artiklar har sökts i Pubmed och har systematiskt analyserats och bearbetats för att ge en relevant bas till studien. Femton vetenskapliga artiklar har använts som grund till resultatet. Resultat: Artiklarna genererade tre teman: screening, gatekeeper-program och utbildning för elever. Screening används för att identifiera elever i riskzonen för självmord och remittera dem vidare för vård..Gatekeeper-program innebär att lärare, skolpersonal och/eller elever utbildas i att identifiera elever som mår psykiskt dåligt. Utbildning syftar  till att öka elevers hälsolitteracitet.. Diskussion: Regeringen har slagit fast i en proposition att unga bör vara av prioritet i folkhälsoarbetet mot självmord men det finns inom Folkhälsomyndighetens åtgärdsområden ingen direkt fokus på unga människor. Litteraturöversikten visar att utbildning för elever kan reducera självmordstalen bland unga människor,och liknande litteraturöversikter visar att en kombination av olika program kan vara effektivt. Därför föreslås att utbildningsprogram används för att förebygga självmord bland unga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)