Försvarshögskolans akademisering och den militära professionen - ur ett kompetensperspektiv :  akademisering av officersutbildningen - på gott eller ont för den militära professionen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Syftet med den här c-uppsatsen är att översiktligt belysa hur personalen (lärare och forskare) vid Försvarshögskolan(FHS) förhåller sig till den akademiserade officersutbildningen. De övergripande frågeställningar som uppsatsen ska gesvar på är följande: 1) Hur beskriver personalen vid FHS begreppet akademisering? 2) Hur beskriver personalen vid FHSden militära professionen utifrån ett kompetensbehov? 3) På vilket sätt kan akademiseringen av FHS bidra till attofficerens särprägel och kompetenser tillgodoses och utvecklas? Den teoretiska inramningen bygger på teorier omprofessionsforskning. Kring ämnet kompetens används en modell som är framtagen i skolreformsarbetet 2003,kompetensmodellen. Som grund för den vetenskapliga metoden använder jag begrepp, från etablerade teorier ochmodeller, och för ett resonemang utifrån dessa. Det empiriska materialet baseras på en enkätundersökning som skickatstill samtlig personal på FHS, det här kvantitativa materialet kompletterades med en kvalitativ djupintervju.Respondenterna utgjordes av åtta personer som anmält intresse i samband med enkätundersökningen. Jag har i min analyskommit fram till följande svar på de övergripande frågeställningarna:1) När det gäller personalens beskrivning av akademisering är de överlag väldigt positivt inställda, de har i stort engemensam uppfattning om begreppets innebörd och vad som är fördelar och nackdelar med införandet av enakademiserad officersutbildning.2) Kopplat till kompetensmodellens indelning visar resultatet att en officers kärnkompetens utgörs av kompetensen attföra krig, det är detta som särskiljer officersyrket från andra yrkesgrupper. Resultatet visar även att de generellakompetenserna bör utgöras av förmåga att a) leda strid, b) utbilda samt c) representera FM. Att verksamhetsleda, somi vissa dokument redovisats som en generell kompetens, kan inplaceras till befattningsinriktad kompetens.3) Att den militära professionen kommer att stärkas genom införandet av en akademisk utbildning visas klart och tydligti resultatet. En bidragande faktor är utarbetandet av det krigsvetenskapliga ämnet vid FHS. När det gäller officerenskompetensbehov, sett till professionen, visar undersökningen på att det är av yttersta vikt att inte glömma bort detmilitära hantverket i utbildningen, det gäller att finna balansen mellan teori och praktik. Undersökningen ger ävenförslag på hur den här balansen kan uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)