Makten på andra sidan datorskärmen : En studie om bloggens makt på unga kvinnors upplevda köpintentioner

Detta är en Kandidat-uppsats från HLK, Medie- och kommunikationsforskning

Sammanfattning: Antalet bloggar växer och läsarantalet för bloggar likaså, framför allt har en ökning märkts hos unga kvinnor (Findahl, 2011). Att bloggläsandet har ökat medför att läsaren sätter sig själv i en situation där de kan utsättas för påverkan, både i form av bloggtext samt reklam i form av annonser. Frågan är om det nya bloggfenomenet nu kommer att ta över som en ny marknadsföringskanal gentemot de traditionella annonsreklamerna. Kommer de personliga blogginläggen att påverka mer än traditionell reklam? Syftet med denna studie är därför att undersöka om unga kvinnor upplever att deras köpintentioner påverkas av bloggar. Genom att undersöka om ett specifikt blogginlägg har en uppfattad påverkan på unga kvinnor och deras upplevda köpintentioner jämfört med en annons, ämnar vi att öka förståelsen för bloggar och makten bakom datorskärmen. För att uppfylla syftet behandlades följande två hypoteser; 1.    Unga kvinnors bloggvanor uppfattas ha en påverkan på dem och deras upplevda köpintentioner. 2.    Blogginlägget har en större uppfattad påverkan på unga kvinnors upplevda köpintentioner jämfört med annonsen För att undersöka detta tilldelades respondenterna slumpmässigt två olika enkäter vid undersökningstill-fällena. Den ena enkäten mätte den uppfattade påverkan av ett produktinriktat blogginlägg, den andra av en annons. Respondenterna är utvalda med hjälp av ett bekvämlighetsurval och består av 128 unga kvinnor som går sista året på gymnasiet. Undersökningen har bedrivits under skoltid på fyra av de största gymnasieskolorna i Jönköping. Datamaterialet som samlades in från enkätundersökningen matades sedan in i ett program för statistikbehandling, SPSS. Dessa grupper jämfördes sedan statistiskt för att kunna antingen förkasta eller acceptera hypoteserna. Resultatet av undersökningen visar att respondenterna upplever att deras köpintentioner blir påverkade av deras vanor av bloggar. Det visar även att sambandet mellan deras bloggvanor och upplevda köpintentioner är positivt. De vars bloggvanor är mer frekventa har också större intentioner att handla något som de har läst om i ett blogginlägg. De upplever också att deras köpintentioner påverkas mer av ett blogginlägg än av en annons. Skillnaden är dock liten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)