”Så länge de sköter sig är vi med…” : En studie över hur företag agerar i samband med sponsring.

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Lars Norberg; Ola Larsson; [2008]

Nyckelord: Sponsring; PR; Sport; Marknadsföring; Utvärdering;

Sammanfattning: Marknadsföring genom sponsring är ett starkt växande område. Idrotten är ett av de tydligare och mest uppenbara områdena där sponsring förekommer och får stor exponering. Vid varje idrottsevenemang om det så upplevs på plats som via en TV sändning är fullt av exponerade företagsnamn, varumärken och liknande sponsringselement. Men även enskilda idrottsmän och andra områden som t.ex. kultur kan fungera som en plattform för företag att sponsra och därmed få en ökad exponering. Med detta i åtanke bestämde vi oss för att göra en undersökning av denna allt viktigare och mer utbredda marknadsföringsplattform. Fokus valde vi att lägga på företagen och hur dessa beter sig för att använda sponsringen till deras fördel. Vi valde vidare att arbeta med det lokala näringslivet eftersom vi ville få en god access, och eftersom tidsramen var något begränsad. Samt att det vore intressantare att studera en verklighet som vi kan greppa då vi lever nära inpå den. Studien utfördes på så sätt att ett flertal intervjuer genomfördes med personer som arbetar med sponsring som en del av deras anställning på några olika företag baserade i Umeå. Dessa intervjuer utformades som samtal med respektive respondent. I dessa samtal försökte vi få svar på frågor som arbetats fram i enlighet med de teorier inom området som vi funnit. När dessa intervjuer var gjorde återkopplade vi respondenternas svar till teorierna för att se huruvida dessa var aktuella i de utfrågade företagen. Vad vi fann var att de flesta företag vill arbeta på ett professionellt sätt med sin sponsring. Tyvärr framstår det inte alltid som så, när vi analyserar hur de faktiskt arbetar. De flesta företagen är väldigt väl medvetna om vilka grupper och vilka aktiviteter de vill sponsra. Dock är de sämre på att kommunicera med de sponsrade organisationerna för att på så sätt öka deras nytta. Men det som de var minst bra på var att utvärdera och återkoppla vad sponsringen faktiskt hade inneburit. Slutligen fann vi att många företag även använder sig av sponsring för interna ändamål och inte enbart externa, som större delen av den befintliga litteraturen kring områden anser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)