Att tänka ihop. En studie om elevers syn på kommunikation i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Bylund Anna Karin; [2014-01-23]

Nyckelord: matematik; kommunikation; samarbete; problemlösning;

Sammanfattning: Syfte: I den nya läroplanen för grundskolan betonas vikten av kommunikation i matematik. Studiens syfte var att ta reda på hur elever upplever nyttan av kommunikation med varandra i matematik. För att pedagoger i skolan ska kunna stödja elever att utveckla förmågan att kommunicera i matematik tror jag att det är viktigt att ta reda på hur deras tankar kring kommunikation och samarbete ser ut. Mitt syfte med denna studie är att undersöka hur elevernas inställning till kommunikation i matematik, elever emellan, ser ut. Teori: Vygotskijs tankar om den proximala utvecklingszonen och kopplingen mellan språk och tanke har påverkat mitt eget arbete som undervisande lärare i matematik. Även tankar kring scaffolding som ett didaktiskt redskap, har influerat mitt arbetssätt och hur jag nu tänker kring hur eleverna kan arbeta tillsammans och hjälpa varandra och sig själva genom att kommunicera sina tankar och därmed få en bättre förståelse. Studien är huvudsakligen baserad på ett sociokulturellt perspektiv. Lgr 11 samt utvärderingar och forskning som läroplanen baseras på, är tydliga med att kommunikation är nödvändigt för att höja kunskapsnivån och intresset för matematikämnet i Sverige. Metod: Jag har i liten skala och med en något begränsad tolkning av själva begreppet, bedrivit aktionsforskning, i det att jag genomfört en studie på min egen arbetsplats och i syfte att utveckla min egen undervisning utifrån den kunskap jag fått av studien. Jag har använt mig av en triangulering av metoder: kvalitativa intervjuer, observation och enkäter, där största tonvikten har lagts på intervjuer och enkäter. Studien har genomförts med elever i årskurs 3 och 5. På så vis kan man då också se om och hur elevernas syn på kommunikation i matematik förändras över tid. Resultat: I studien har eleverna visat sig ha många tankar kring kommunikation i matematik. De är mestadels positivt inställda till att arbeta tillsammans, men det framkommer också sådant som de uppfattar som svårigheter, samt att enskilda elever föredrar att arbeta på egen hand. För att kunna stödja elevernas utveckling i att kommunicera behövs en medvetenhet om vad elever upplever som nytta och svårigheter med att arbeta tillsammans i matematik. Det krävs också en väl genomtänkt metodik i hur man bäst organiserar en matematikundervisning som tar vara på kommunikationens möjligheter för elevernas bästa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)