Flerspråkiga barn i förskolan : En kvalitativ studie om modersmålets betydelse för barns utveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att synliggöra hur förskollärare arbetar för att främja utvecklingen av barns modersmål, samt lyfta vikten av ett modersmålsutvecklande arbete i förskolan utifrån ett socialkonstruktuvistiskt och interkulturellt perspektiv. Studien har utförts med hjälp av kvalitativa forskningsmetoder i form av observationer och intervjuer. Det som behandlas i studien är bland annat modersmålsfrämjande aktiviteter, miljön till stöd för språket och identiteten och barns lärande genom samspel. Slutsatsen visar att för att främja barns språk- och modersmålsutveckling krävs förståelse för modersmålets värde för individen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)