Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet iförskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man medskapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass?I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. Under observationstillfällena,studerades, hur pedagogerna arbetar. Vilka material som användes och deras förhållningssätt i den pedagogiskaverksamheten. .Undersökningens resultat att alla de deltagande pedagogerna använde sig av olika arbetsätt i den skapandeverksamheten i de estetiska ämnena. I barns och elevers fria lek upptäcktes flera sätt att uttrycka den skapandeverksamheten. Förskolan arbetade med de skapande verksamheterna t.ex. genom samling och temaarbete. Iförskoleklassen skapades bildkonst, så som ”vårknoppar”, påskteckning och tulpanmobil på olika sätt underbildlektioner. På förskolan använde man sig av drama där dockan fanns som hjälpmedel och bildkonst där manskapade en elefant, tiger etc. Även en rytmiklektion där barnen fick röra sig till musik utgjorde den skapandeverksamhetenSlutsatsen som vi kom fram till i vår studie var att förskolorna/förskoleklasserna jobbar med skapandeverksamhet, men med olika uttrycksformer så som bildskapande i förskoleklasserna och förskolan mer medmusik/rytmik och drama. När det gäller uppföljning av skapandet, ser man en stor skillnad på hur pedagogernauppfattar återkopplingen till sin verksamhet, eftersom där endast tre av tio pedagoger hade återsamling. Vi haräven kommit fram till att olika uttrycksformer för skapande så som lek, drama, musik och rörelse ärsammanvävda i verksamheterna. Bild förekom som skapande uttrycksform i förskoleklasserna. När det gällerreflektioner på skapandet så saknades detta både i förskolan och i förskoleklasserna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)