Barns hypoteser och initiativ i en fysikaktivitet om flytkraft : En studie om barns initiativ ien problemlösande aktivitet om flyta-sjunka

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Syftet med studien är att ta reda på hur femåriga barn i förskolan förklarar och kommer på lösningar kring ett problemlösande experiment kring det fysikaliska fenomenet flyta-sjunka. Metoden som valts att använda var videoobservation. Studien baseras på en videoobservation under ca 25 minuter med fyra barn i femårsåldern. Aktiviteten delades in i två olika delar, där första delen fokuserar på hypoteser kring om olika föremål skulle antingen flyta eller sjunka och den andra delen fokuserar på ett problemlösande, där barnen skulle få något som tidigare sjönk att kunna flyta. Resultatet i studien visar på att barnen har fokus på tyngd, form och storlek utifrån om ett föremål ska flyta eller sjunka. Barnen visar också stort intresse och initiativtagande till att lösa den problematiserande uppgiften de fick i början av aktiviteten, de konstruerar och formar olika material och de lyckas forma en aluminiumbåt som bär en kotte och tre stenar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)