Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningAtt vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömningoch utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapsläraresförhållningssätt relaterat till bedömning i skolan. Frågor som rör problemområdet handlar om vilka strategierinom bedömning som kan identifieras hos några lärare i hem- och konsumentkunskap samt hur lärarna förhållersig till formativ respektive summativ bedömning. Metod som har använts i studien är semistruktureradeintervjuer med sex lärare i hem- och konsumentkunskap och studiens analys har bearbetats via transkribering ochkodning. Studiens teoretiska ram utgår från begreppen validitet och reliabilitet och hur dessa står sig iförhållande till bedömning. Att synliggöra hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt inombedömningsfältet får konsekvenser som innefattat både didaktiska och pedagogiska aspekter vilket studiensresultat visar i form av att respondenterna förhållandevis likartade förhållningssätt vad gäller bedömning innebäratt planering, undervisning samt utvärdera görs i didaktisk anda utifrån kursplanen i hem- ochkonsumentkunskap och med hänsyn till elevens läroprocess. Resultatet visar att strategier som pedagogernaanvänder sig av inom bedömningsfältet var matriser, anteckningar, planering, reflektioner, i dialogen, feedbacksamt processen. Samtliga pedagoger använder sig mest av formativ bedömning och pedagogerna menar att de“alltid” har använt sig av formativ bedömning inom hem- och konsumentkunskap. Vi menar att studien ärrelevant för läraryrket eftersom bedömningsfältet är komplext och i viss mån svårtolkat, lägg därtilllärarutbildningens blygsamma undervisning om bedömning varvid denna studie kan ses som ett led i attsynliggöra bedömning i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)