Hur vill barnfamiljer ta emot reklam? : En kvantitativ studie om vilken/ vilka kommunikationskanaler som barnfamiljer föredrar att få attraktiva erbjudanden genom.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

Sammanfattning: Bakgrund: I dagens teknologisamhälle blir det allt svårare för företag att nå ut till sina presumtiva kunder då de utsätts med massvis av budskap. För att nå sina kunder kan företag förmedla budskap genom kommunikationskanaler som har olika egenskaper. Kommunikationskanalerna kan delas in i traditionella och moderna kommunikationskanaler. Olika egenskaper hos kommunikationskanalerna föredras hos olika individer. Barnfamiljer utgör en betydande del av livsmedelskonsumtionen då de inhandlar mer matvaror än resterande familjesammansättningar. Därmed så blir denna målgrupp en central målgrupp för matvarubutiker. Med avseende på detta krävs det mer ingående kunskap från matvarubutikens perspektiv för att tillämpa rätt kommunikationskanal för att nå målgruppen barnfamiljer, på ett sätt som föredras av målgruppen. Syfte: Att utreda vilken/ vilka av de moderna och/eller de traditionella kommunikationskanalerna som målgruppen barnfamiljer påstår att de föredrar från en matvarubutik, när ett attraktivt budskap förmedlas. Referensram: Uppsatsen utgår från teorier som kommunikationsprocessen, generella skillnader i de moderna och traditionella kommunikationskanalerna och kommunikationsriktningar. Vidare baseras den teoretiska referensramen på tidigare publicerade vetenskapliga artiklar. Metod: Uppsatsen metodologiska ansats bygger på en kvantitativ metod och det empiriska materialet har samlats in genom en kvantitativ enkätundersökning. Resultat: Resultatet för undersökningen visar att kommunikationskanalen e-mail föredras av målgruppen. E-mail hade en överlägset hög procentuell andel i jämförelse med de resterande kommunikationskanalerna som ingick i enkätundersökningen. Vidare kunde också resultatet påvisa att de moderna kommunikationskanalerna föredras framför de traditionella kommunikationskanalerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)