Vägen till ett kollektivt lärande : en studie om organiserande inom ett team i Samordningsförbundet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur ett kollektivt lärande skapas inom ett team och hur detta lärande kan bli till ett mervärde för hela organisationen. Våra tre frågeställningar är: Hur skapas det kollektiva lärandet inom ett team? Vilka faktorer påverkar interaktionen och kommunikationen inom ett team? samt Hur kan ett team ta tillvara den kollektiva kompetens som skapas i teamet och omvandla det till ett mervärde för hela organisationen? För att få svar på våra frågeställningar har vi genomfört intervjuer med samverkanskoordinatorer inom ett team i Samordningsförbundet. Studiens tidigare forskning berör Team som lärandestrategi, Kollektiva lärprocesser och Villkor för kollektivt lärande. Vi har ett organisationspedagogiskt perspektiv som teoretisk utgångspunkt för att studera det kollektiva lärandet och vi har använt oss av en tematisk analys för att komma fram till våra huvudteman som vi byggt upp vår analys på.   Våra resultat visar på att samverkanskoordinatorerna har organiserat sig i mindre enheter inom teamet för att på ett mer effektivt sätt kunna utföra sina komplexa arbetsuppgifter. Det främjar ett kollektivt lärande i den mindre enheten men även i hela teamet förutsatt att de delar sin kollektiva kompetens. Studien visar att makt är en påverkansfaktor genom att en mindre enhet kan upplevas som stark inom teamet eller att den har en hög kompetens vilket kan hämma teamets interaktion och kommunikation. Vi har också sett att när teamet har samlats kring en konkret situation och det har bildats en samsyn leder det till en kollektiv kompetens och ett kollektivt lärande. Om det kollektiva lärandet tas tillvara och blir till ett handlande kan ett mervärde skapas inte bara för teamet utan även för hela organisationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)