Kompetensbaserad rekrytering genom sociala medier : En empirisk undersökning om hur sex organisationer använder sig av sociala medier i sin rekrytering

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Frida Ellingsen; Madeleine Nilsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Organisationer får svårare att rekrytera personer med efterfrågad kompetens. För att attrahera kompetenta personer behöver organisationer vara öppna för nya rekryteringskanaler, sociala medier är ett alternativ. Det pedagogiska problemområdet är kompetensbaserad rekrytering. Undersökningen är avgränsad till sociala medier som en metod för att rekrytera personer och studerar sökprocessen hos sex organisationer. Undersökningen görs ur ett organisations- och ledningsperspektiv. Syftet är att beskriva och analysera organisationers användning av sociala medier i rekryteringens sökprocess, för att finna den kompetens de efterfrågar. Vidare syftar undersökningen till att se vilka konsekvenser kompetensbaserad rekrytering medför organisationerna. För att besvara syftet används tre frågeställningar. Den första är varför de tillfrågade organisationerna använder sig av sociala medier i sin sökprocess. Den andra är hur de tillfrågade organisationerna använder sig av sociala medier i sin sökprocess. Den sista frågeställningen handlar om hur sociala medier kan bidra till att en viss grupp av människor missgynnas eller premieras i de tillfrågade organisationernas sökprocess. Metoden som valdes var kvalitativ i form av intervjuer. De tillfrågade organisationerna framhåller att de främst använder sociala medier för att finna efterfrågad kompetens, stärka varumärket, följa utvecklingen samt sänka rekryteringskostnaderna. Organisationerna använder olika sociala medier där de flesta använder det som ett komplement till traditionella rekryteringskanaler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)