Här leker vi! : En studie om barns strategier för tillträde och skyddande av lekvärldar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att öka kunskapen om barns delade lekvärldar i förskolan genom att synliggöra vilka strategier barn använder för att få tillträde till andras lekvärldar och hur de skyddar sin lekvärld. Studien är en kvalitativ studie, inspirerad av etnografiska studier, som baserades på och har genomförts med hjälp av videoobservationer, fältanteckningar och barnintervjuer som utfördes på en förskoleavdelning i Norrlands inland. Delar av det insamlade materialet har analyserats och kategoriserats utifrån Corsaros femton tillträdesstrategier. Medan de delar av det insamlade materialet som handlade om skyddande av lekvärldar växte fram som mönster och kategorier utifrån vad som framträdde i observationerna. I resultatet framgår vilka strategier för barns tillträde som är mest framträdande på avdelningen, hur de används samt barnens egna berättelser om deras och andras tillträdesförsök. Det framgår även vilka strategier om skyddande av lekvärldar som framträder på avdelningen samt barnens berättelser hur de skyddar sina lekvärldar mot andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)