INTRODUKTIONENS MÖJLIGHETER - Befrämjandet av organisationskultur genom introduktionen av nyanställda

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa introduktionen från ett annat perspektiv än det etablerade och undersöka om introduktionen kan fylla fler syften än de som berör den nyanställde, nämligen om den även kan användas i det kulturbefrämjande arbetet i organisationen. Syftet är också att föra en diskussion, beskriva och identifiera hur och varför detta kan ske för att nå en större förståelse härom. Detta torde vara av intresse och praktisk nytta för organisationer som har att hantera introduktioner av nyanställda. Teori: Begreppen organisationskultur och socialiseringsaktiviteter definieras och utvecklas med hjälp av teorier från Edgar Schein, Mats Alvesson och John Van Maanen bland andra. Metod: Studien bygger på kvalitativa intervjuer med personer med personalansvar i olika organisationer. Utifrån intervjusvaren förs en diskussion med hjälp av den presenterade teorin. Resultat: Studien ger stöd för att introduktionen kan användas som ett verktyg för att förstärka, återskapa och utveckla en organisations kultur. Det sker dock inte av sig självt utan en medvetenhet krävs hos både chefer, personal och personalvetare. Några faktorer av särskild betydelse att beakta vid detta arbete har identifierats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)