Samordning av inköp : Utvecklingsmöjligheter på Peab Bygg Region Trollhättan

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens titel: Samordning av inköp – Peab Bygg Region Trollhättan Seminariedatum: 18 januari 2008 Ämne/Kurs: Företagsekonomi. Kandidatuppsats, 15hp Författare: Linus Gad och Maria Qvillberg Handledare: Susanne Åberg Nyckelord: Inköp, samordning, byggföretag, centralisering, decentralisering, totalkostnad, inköpsorganisation, inköpsstrategi Syfte: Studiens syfte är att utreda hur Peab Bygg Region Trollhättan kan nå samordningsfördelar inom ramen för nuvarande inköpsorganisation. Teoretisk referensram: Ett flertal teorier om samordning samt strategi och organisation i inköpsarbetet har sammanfogats för att skapa en god teoretisk grund av hög relevans för studien. Teorierna har sedan används för att ta fram en tillämpbar analysmodell. Metod: En kvalitativ metod har använts där intervjuer bidragit till stora delar av det empiriska materialet. Intervjuerna utfördes på Peab Bygg Region Trollhättan med personer med viktiga roller inom inköparbetet. Studien är av deduktiv typ då inledande teoretiska studier har legat till grund för de intervjufrågor som ställdes. Genom att länka samman teori och empiri har utvecklingsmöjligheterna inom inköpssamordning analyserats. Empiri: Empirin består av tre delar, där den första delen ger en bakgrundsbeskrivning av Peab och byggbranschen. Därefter följer en detaljerad redogörelse av inköpsarbetet i Region Trollhättan och avslutningsvis beskrivs hur man arbetar med samordning idag, samt hur man vill att det ska fungera framöver. Resultat: Målsättning, rollfördelning och kommunikation har identifierats som fokusområden för samordningsarbetet i Region Trollhättan. Samordning bör i nuläget ske i form av samköp mellan projekt och förbättrat informationsutbyte. En ansvarsfördelning och rutiner för samordningssatsningen bör utarbetas. Regionen bör också bli bättre på att ta tillvara på erfarenheter efter avslutade projekt och utnyttja existerande medier för att förbättra kommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)