Ledarpreferenser hos framtidens arbetstagare

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Idag ser vi hur Generation Y (födda 1980-2000) är den generation som i störst utsträckning tar steget ut på arbetsmarknaden. Om ledare och följare inte lyckas bygga förståelse för generationsmässiga skillnader kan både tillfredsställelse och produktivitet i arbetet bli lidande. För att främja förståelse över generationsgränser syftar denna uppsats till att genom kvalitativ metod kartlägga medlemmar ur Generation Y:s ledarpreferenser utifrån vilka egenskaper, färdigheter och beteenden de uppfattar hos effektiva ledare. Studien baserar sig på två uppsättningar intervjuer, där den första var en inledande pilotstudie som genomfördes för att ta reda på vilka ledarkännetecken som skulle utforskas ingående i de djupgående intervjuerna. De kännetecken som ingår i de områden vi har utformat vårt teoretiska ramverk utifrån är: egenskaper, färdigheter och beteenden hos ledare. Vi har funnit åtta specifika ledarkännetecken som våra intervjupersoner tillhörande Generation Y såg hos effektiva ledare. Ledaregenskaperna var: beslutsamhet, ärlighet och integritet, självförtroende och intelligens. Ledarfärdigheterna var: tekniskt kunnande, social förmåga och kommunikation. Ledarbeteendena var: demokratiskt- och autokratiskt ledarskap. För att förklara skillnader och likheter i intervjupersoners preferenser av kännetecken använder vi oss av implicita ledarskapsteorier som söker ge en förklaring till hur människor uppfattar effektivt ledarskap. Även om ledarpreferenserna varierade till viss grad bland våra intervjupersoner tyder våra resultat på att ledares sociala förmågor värderas högst av de kännetecken som utforskats. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)