Hållbar utveckling ur ett företags perspektiv : En fallstudie om hur Haglöfs Scandinavia AB integrerar hållbar utveckling i sin marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Författare: Fabian Ryd; Karl Erixon; [2012]

Nyckelord: hållbar utveckling;

Sammanfattning: Vi lever idag i ett samhälle fullt av obalanser. Det går att se hur ett konsumtionssamhälle växt fram, grundat i en ökad tillfredställelse över materiella ting. Ett samhälle som besitter ohållbara verktyg och ideal för att skapa välstånd, och i sin tur har negativ påverkan på miljön. Det går också att se ekonomiska obalanser i samhället då finansiella kriser kommit och gått de senaste åren och sociala obalanser i form av fattigdom och hunger råder i stora delar av världen. En av orsakerna till dessa obalanser i samhället har länge hävdats vara marknadsföringen, eftersom den ansetts vara en stark drivkraft bakom konsumtionssamhället. Som motvikt till detta har begreppet hållbar utveckling växt fram. Det är en strävan efter att sköta sin verksamhet efter socialt, ekonomiskt och framförallt miljömässigt hållbara principer. Går det möjligen att integrera hållbar utveckling med marknadsföring för att lösa obalanserna i dagens samhälle? Med en deskriptiv utgångspunkt, har det genomförts en fallstudie på Haglöfs Scandinavia AB och företagets arbete med marknadsföring och hållbar utveckling. Integrerar Haglöfs hållbar utveckling i sin marknadsföring eller är det skilda komponenter inom företaget. Om de integrerar dessa begrepp, hur ser denna integration ut? Studien bygger på kvalitativa metoder i form av delstrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från företaget; Hållbarhetsdirektören, Brand Marketing Manager och Vd, samt granskningar av företagsdokument, annonser och butikskommunikation. Studiens resultat visar på att Haglöfs näst intill helt integrerar hållbar utveckling med marknadsföring ur en ideologisk synvinkel. En slutsats som styrks av att företagets förhållningssätt till hållbar utveckling och marknadsföring stämmer väl överens med det som presenterats i de teorier som studien kommit att kalla ideologiska. Däremot visar även studien att företaget endast delvis intrigerar hållbar utvecklig och marknadsföring ur en praktisk synvinkel, då företagets hållbarhetsarbete endast delvis går att integrera i marknadsmixen. Det som krävs för att en fullständig praktisk integration skall uppnås är att HU-arbetet kommuniceras på ett varumärkesbyggande sätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)