Server-side vs Client-side : En fallstudie om pålitlighet och tillgänglighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Syftet med denna fallstudie var att ta reda på hur server-side-utvecklares och client-side-utvecklares åsikter inom organisationen AB Svenska Spel skilde sig åt i uppfattningen av begreppen pålitlighet och tillgänglighet. Vidare undersöktes om det var möjligt att se om detta hade haft någon påverkan på arkitekturen av organisationens bakomliggande distribuerade delsystem “Mina Spel”. Begreppen från CAP-teoremet gällande hur prioriteringar måste ske inom ett distribuerat system har agerat som teoretisk grund i studien. Studien utgick från det interpretivistiska forskningsparadigmet och empirin genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer av personer från de två olika perspektiven. Arbetet visade att pålitlighet uppfattades av båda undersökta parter på liknande vis, men i uppfattningen av tillgänglighet fanns vissa skillnader mellan de två intressentgrupperna. Det framkom dock att det inte med säkerhet går att avgöra om dessa har haft direkt påverkan på systemets arkitektur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)