Svenskt lyxmode : ett nytt modeunder?

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Att gå från en nationell till en internationell etablering innebär en finansiell risk, men samtidigt stora möjligheter för en modeentreprenör. Frankrike anses som en av de viktigaste modemarknaderna i världen och så även för modeentreprenörer. Marknaden karakteriseras av lyxmode, men få svenska modeentreprenörer lyckas etablera sig i detta segment. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka utmaningar som kan uppkomma för svenska modeentreprenörer vid etablering på den franska marknaden inom lyxsegmentet. Avgränsningar har gjorts i enlighet med studiens syfte, för att kunna besvara studiens frågeställningar och för att kunna lyfta upp resultatet ur sin kontext och applicera på internationellt entreprenörskap inom lyxsegmentet. Utlandsbaserat entreprenörskap behandlas genom att studiens fokus har lagts på etablering på den franska marknaden och lyxsegmentet. Kvalitativa intervjuer och ett kvantitativt frågeformulär har använts för att skapa en bred och djup förståelse för hur svenska modeentreprenörer resonerar kring internationellt entreprenörskap inom modebranschen generellt, och på den franska marknaden inom lyxsegmentet i synnerhet. Generella etableringsteorier kring utlandsbaserat entreprenörskap och lyxmarknaden samt internationaliseringsprocesser presenteras. Resultatet visar att den franska marknaden och dess lyxsegment till stora drag är som andra internationella marknader inom Europa. Marknadens långa historia inom lyxsegmentering har dock medfört att den har utvecklat institutioner och ramverk för lyxmodeföretag. Dessa fakta kan innebära såväl möjligheter som utmaningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)