Framgångsrika strategier i förskolan i mötet med barn med autism - En intervjustudie om förskollärares erfarenheter.

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att beskriva och analysera pedagogiska insatser som används av några yrkesverksamma pedagoger i förskolan när det handlar om att möta barn i behov av särskilt stöd med fokus på barn med AST. AST är en förkortning på Autism Spektrum Tillstånd och är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser/tillstånd som kännetecknas av begränsningar när det gäller samspel, kommunikation och föreställningsförmåga. Vi ville undersöka pedagogers egna erfarenheter i mötet med autistiska barn och vilka strategier de ansåg framgångsrika. Studien omfattar 13 pedagoger i två undersökta kommuner i Sverige. Studiens teoretiska referensram utgår från ett sociokulturellt perspektiv och har en kvalitativ ansats. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att pedagogerna anser att det är viktigt att ha en medvetenhet om hur man bemöter barn med AST. De använder sig av konkreta material som bilder och bildscheman. Vår slutsats är att den mest framgångsrika strategin är att använda sig av sig själv som verktyg genom ett förhållningssätt där alla barn blir bemötta efter sin egen förmåga. Pedagogerna är ej uppdaterade på aktuell forskning som visar att kommunikation och lek är framgångsrika strategier i mötet med barn med AST.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)