Mediernas moraliska ansvarstagande? : medierapporteringen om ebola - oktober 2014

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Medierna har i dagens samhälle ett betydande inflytande över vilken information vi människor har att tillgå och vilka platser vi får information ifrån. Mediemakten blir extra påtaglig vid globala katastrofsituationer där behovet av informationsspridning över stort geografiskt avstånd är särskilt avgörande. De senaste månaderna har medieagendan i stor utsträckning bestått av information rörande viruset ebola som huvudsakligen sprider sig från de västra delarna av Afrika. Idag är läget kritiskt och de drabbade är i stort behov av resurser från de länder som har förutsättningar för att hjälpa till. De senaste decennierna har globala katastrofer blivit vardagsmat och trots de geografiska avstånden har medierna medfört att händelserna inte undgått oss. Trots ökat medvetande och det faktum att Sverige är ett land med ekonomiskt välstånd med goda förutsättningar att hjälpa till, har vi i Sverige fortsatt spinna på i hamsterhjulet i vår trygga vardag utan ett egentligt engagemang gentemot de drabbade. Syftet med studien är att få större förståelse för hur och varför medierapporteringen ser ut som den gör och vad detta får för betydelse för den moraliska dimensionen. Studien utgår ifrån en kvalitativ innehållsanalys av fyra svenska tidningar och deras publiceringar under oktober månad då det var under denna period rapporteringen om ebolaviruset nådde sitt klimax. Studiens resultat visar på att existerande skillnader mellan människor i världen utifrån kultur, ekonomi och ursprung tydligt speglas i nyhetsrapporteringen. Så är även fallet när det kommer till en moralisk dimension. Medierapporteringen bekräftar att närhet tenderar att prioriteras före ett globalt moraliskt ansvarstagande. Nyhetsinnehållet tyder på att människor ifrån västvärlden respektive från de västra delarna av Afrika porträtteras på olika sätt vilket speglar en underliggande moralisk hierarki. Utifrån flertalet faktorer har vi kunnat härleda till vad som benämns en moralisk bumerangeffekt som ett resultat av mediers agerande vid rapportering - då mediernas agerande har bidragit till de konsekvenser som kommit att slå tillbaka på dem själva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)