Kvinnligt entreprenörskap : En kvalitativ studie om bemötande, egenskaper och roller

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Mette Bäckström; Emma Hinttu; [2016]

Nyckelord: Kvinnligt entreprenörskap;

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur kvinnliga entreprenörer upplever sig bemötta och om deras personliga egenskaper påverkar hur de ser på sin roll som kvinnliga entreprenörer och ledare. För tillfället existerar det en stadig tillväxt av entreprenörer i Sverige, där det tydligt syns en tydlig klyfta mellan antalet män som väljer att bli entreprenörer samt antalet kvinnor som väljer att bli entreprenörer. Vi anser att samhällets konstruktion skapar fördomar för hur kvinnliga entreprenörer ska agera och vilka egenskaper de bör besitta för att bli framgångsrika som entreprenörer. Denna studie avser därför att undersöka hur kvinnliga entreprenörer egentligen ser på sig själva samt om de egenskaper de innehar påverkas av normer i samhället. Studien ämnar därför besvara frågeställningen:”Vilken påverkan har förväntade egenskaper över hur kvinnliga entreprenörer upplever sin roll som entreprenör”I denna kvalitativa studie har vi intervjuat sex stycken kvinnliga entreprenörer som agerar inom tre olika län i Sverige samt inom diverse olika branscher. Vidare anser vi att dessa olika branscher våra valda entreprenörer agerar inom är både så kallade mansdominerade och kvinnodominerande branscher. Denna studie bidrar enligt oss, med teoretisk kunskap inom kvinnligt entreprenörskap då undersökningen görs från de kvinnliga entreprenörernas perspektiv. Genom att se till kvinnliga entreprenörers personliga uppfattning om hur deras egenskaper påverkas av omgivningen, skiljer sig detta från tidigare studier som överlag undersökt vilka externa faktorer som kan vara ett hinder för kvinnliga entreprenörer. Den praktiska nyttan som vår studie bidrar med är ett bevis för organisationer, myndigheter och andra aktörer som verkar för entreprenörskap, att fokusera på entreprenörer som individer istället för att fokusera på gamla fördomar gentemot kön och vilka egenskaper kvinnliga entreprenörer borde inneha.Slutsatsen vi kommer fram till i denna studie är att kvinnliga entreprenörer inte anser att det finns några typiska manliga eller kvinnliga egenskaper utan att allt handlar om vem du är som person. De egenskaper vi ser att våra respondenter besitter tolkas enligt forskning och samhället som stereotypiskt manliga, samtidigt som respondenterna själva anser sig inneha personliga egenskaper som inte beror på kön. Studien visar även att kvinnliga entreprenörer blir underskattade på grund av att de är kvinnor. Därför ger vi rekommendationer för hur man ska undvika detta samt vad man bör ta fasta på inom framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)