Hur införandet av MLC har påverkat anmärkningar under hamnstatskontroller

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att undersöka om antalet anmärkningar och typer av anmärkningar hade förändrats sedan införandet av MLC. Undersökningsmaterialet är hämtat från Paris MoU årliga rapporter. Det var utifrån dessa som undersökningen genomfördes. Slutsatserna som vi kom fram till var, att sedan MLC infördes har totala antalet anmärkningar minskat under perioden 2011 till 2015.  Antal nyttjandeförbud har också minskat. Anmärkningar som endast berör arbetsmiljön har minskat sedan införandet av MLC. Allt fler anmärkningar, som tidigare hamnat under ILO, hamnar nu under MLC. De mest förekommande MLC anmärkningarna var ”Records of Seafarers´daily hours of work or rest” och ”Electrical”. Den vanligaste MLC anmärkningen som resulterade i nyttjandeförbud var ”Wages”. De anmärkningar som var vanligast vid en hamnstatskontroll beträffande övriga anmärkningar var ”Fire Safety” och ”Safety of Navigation”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)