Spåren av de tidiga åren : En studie om relationen mellan varumärkesidentitet och företags historia

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning:

Syfte:

Vårt syfte är att analysera och klargöra hur företags bakgrund och historia relateras till varumärkens identitet.

 

Forskningsfrågor:

1. Vilket inflytande kan företags grundare eller andra ledare personer ha för varumärkets identitet?

2. Vilka orsaker finns till att företag väljer att accentuera den historiska bakgrunden?

 

Metod:

Uppsatsen är skriven med en kvalitativ forskningsmetod som har en abduktiv ansats. Studiens empiriska data utgörs av fem stycken semistrukturerade intervjuer med experter inom området.

 

Slutsats: Vi drar slutsatsen att företag som har möjlighet att använda sig av historieberättande eller sin bakgrund bör ta tillfället i akt. En historia skapar relationer och associationer och kan på så sätt differentiera varumärket från andra. Vidare framkommer att kultur inom organisationer kan vara den del som har störst möjlighet att påverka identiteten och att synliga och aktiva ledare är en stor del av kulturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)