Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid, som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder och arbete i skolor har gjort oss medvetna om att flertalet slöjdlärare undervisar elever i grundskolan såväl som grundsärskolan. I tidigare förordningar i svensk författningssamling har behörighetskraven varit något oprecisa och i realiteten har en ämneslärarexamen givit tillräcklig behörighet för att undervisa de praktisk-estetiska ämne- na i grundsärskolan. I och med den nya författningssamlingen SFS 2011:326 krävs ämneslärarutbildning samt speciallärarexamen mot utvecklingsstörning för att undervisa grundsärskolan i bild, hem- och konsumentkun- skap, idrott och hälsa, musik samt slöjd. De nya behörighetskraven för slöjdlärare i grundsärskolan uppfylls av ytterst få, om ens av någon, i dagsläget. Genom en fallstudie av fiktiva elever, vilka vi låter vandra genom en ämnesområdesplanering, undersöker vi behovet av kompetensutveckling för verksamma och blivande slöjdlärare i deras möte med grundsärskolan. I vår diskussion har vi kommit fram till att slöjdlärare skulle vara ytterst behjälpta av en del av utbildningen speciallä- rarexamen mot utvecklingsstörning ger, men inte nödvändigtvis ha behov av hela utbildningen. Vår undersök- ning resulterar i ett förslag om en rimligare och mer realistiskt genomförbar nivå för kompetensutveckling, mel- lan det tidigare kravet på ingen specialpedagogisk kompetens och det aktuella kravet på komplett speciallärarex- amen mot utvecklingsstörning, medels en obligatorisk kurs i specialpedagogik anpassad för lärare i praktisk estetiska ämnen inom Lärarprogrammet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)