Lärarnas arbete med dans i ämnet Idrott och Hälsa inom specialskolan för döva och hörselskadade

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Romel Belcher; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Avsikten med denna studie är att undersöka hur pedagoger i idrott och hälsa inom specialskolan för döva och hörselskadade elever arbetar med momentet dans och därtill undersöka om elevernas hörselnedsättning påverkar arbetet av momentet dans. De centrala frågeställningarna som används i studien är följande: Hur arbetar pedagogerna i specialskolor för döva-och hörselskadade med dans i ämnet idrott och hälsa? Hur påverkas ämnet dans i idrott och hälsa av elevernas hörselnedsättning? Metod Kvalitativa intervjuer har genomförts med två pedagoger. Kvalitativa intervjuer möjliggör att vid behov förtydliga frågorna i studien och att ställa följdfrågor, detta för att undvika eventuella missförstånd och för att öka möjligheten till att förstå pedagogernas svar på ett djupare plan. Resultatet från intervjuerna utgjorde underlag för den enkät med nyckelfrågor som senare skickades till andra pedagoger. Svaren bearbetades och analyserades utifrån David Kolbs upplevelsebaserade inlärningsteori. Resultat Resultaten från studien visar att pedagogerna inom specialskolan har olika förhållningsätt till hur de arbetar med dansen i idrott och hälsa. Studiens resultat pekar dock på att pedagogerna anser att det är viktigt att lära ut dans till eleverna men att det krävs rätt förutsättningar för att det ska bli meningsfullt och motiverande för eleverna. Pedagogerna lyfter även fram hörseln som en viktig aspekt i arbetet med dans. Bristen på förmågan att höra musiken för både pedagoger och elever är ett hinder som nämnts men att musiken spelar en stor roll och skall ändå användas i undervisningen för att eleverna ska känna basen och uppleva dansen som mer meningsfull. Slutsats Det framgår i läroplanen att dansen ska vara en del av ämnet idrott och hälsa. Alla pedagoger som intervjuats i studien anser också att det är viktigt att lära ut dans till eleverna. Dock lyfter några pedagoger fram att bristen på förmågan att höra kan vara ett hinder i arbetet med dans i idrott och hälsa för döva och hörselskadade elever i specialskolorna. En slutsats som man kan dra av detta är att pedagogerna upplever att bristen på förmågan att höra som ett hinder i arbetet med dans, eller möjligen saknar de rätta verktygen, i form av rätt golv som stärker känslan av basen eller utbildning i hur man undervisar dans till elever med hörselnedsättning, för att arbetat med dans i specialskolorna för döva och hörselskadade elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)