Pedagogers inställningar och kunskaper inom naturvetenskap : Åtta pedagogers inställningar och kunskaper inom naturvetenskap och hur dessa kan påverka den dagliga förskoleverksamheten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker åtta pedagogers inställning och kunskaper inom naturvetenskap samt hur inställningen och de olika kunskaperna inom ämnet kan påverka den dagliga verksamheten. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med åtta pedagoger från fyra olika förskolor inom en kommun i norra Sverige. Studien visar att deras inställning till naturvetenskap varierar. Vi kan se att deras inställning kan ha ett samband med deras tidigare erfarenheter av ämnet. Beroende på vilken inställning och vilka ämneskunskaper pedagogerna har, tror vi att deras planering av den fysiska miljön påverkas. Pedagogerna anser att naturvetenskap bearbetas på olika sätt beroende om barnen befinner sig inomhus eller utomhus. Angående de åtta pedagogernas kunskaper om naturvetenskap har vi kommit fram till att många av de kunskaperna berör biologi. Vår studie visar även att pedagogerna anser att ämneskompetens inom naturvetenskap inte är något negativt att ha och pedagogernas intresse för naturvetenskap är viktigt för arbetet med det. De ämneskunskaper som flera pedagoger har, har de fått med sig via utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)