Förbättra genom att förenkla : En fallstudie med fokus på användarupplevelse genom en iterativ designprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap; Tekniska högskolan

Sammanfattning: Detta är en fallstudie där syftet är att med hjälp av The Lean Startup som arbetsmetod öka andelen nya och aktiva medlemmar på en specifik webbsida genom att förbättra användarupplevelsen. The Lean Startup är en iterativ metod som främst syftar till att utveckla nystartade företag och att anpassa produkterna för marknaden. I detta projekt har metoden applicerats på ett designprojekt. Insamlingen av data har skett genom både kvalitativa och kvantitativa metoder. De kvantitativa metoderna har fungerat som en kartläggning över målgruppens attityd, men också som ett verktyg för att mäta hur många besökare webbsidan hade innan och efter studien. Kvalitativa utvärderingar har genomförts i olika faser där syftet har varit att undersöka hur målgruppen upplever de designförslag och ändringar som presenterats. Studien visar att det fanns uppenbara problem med den ursprungliga webbsidan vad gäller design och interaktion. Användarupplevelsen av den nya designen. De designåtgärder som vidtagits är bland annat ändring av webbsidans struktur och känsla, ändring av namn på rubriker och verktyg och ändring av bildspråk. Studien visar att strukturförändringarna fungerar och att inga stora problem längre finns. Namnförändringarnahar lett till större förståelse av funktioner och navigation och vad gäller  bildanpassning så har saknaden av bilder minskat. Designen har fått positiv respons och kopplingen till mat och hälsa är tydligare än förut. Utvärderingarna har gett tips och feedback för framtida åtgärder som utvecklarna kan ta till sig av. Arbetsmetoden The Lean Startup har visat sig fungera bra i detta interaktionsdesignprojekt och har gjort att arbetsprocessen effektiviserats och att produkten anpassats till marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)