Hur arbetar lärare med studieteknik och lärandestrategier? : En kvalitativ studie om hur en lärares strategier överrensstämmer med psykologisk forskning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Författare: Martin Sjöstrand; Ylva Schwartz; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att bristande lärandestrategier kan ligga till grund för elevers svårigheter att nå målen i skolan (Dunlosky, Rawson, Marsh, Nathan, Willingham, 2013). Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med studieteknik och lärandestrategier i undervisningen. 10 gymnasielärare, 7 män och 3 kvinnor som undervisar i teoretiska ämnen deltog i studien. Data samlades in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av Burnards 14-stegs modell som resulterade i fyra kategorier: gruppstrategier, lärandestrategier, elevfokuserat och lärarens roll med två till fem underkategorier vardera. Resultatet visade att lärare arbetade med olika gruppkonstellationer och lärandestrategier för att effektivisera inlärningen hos eleverna. För att skapa intresse och motivation utgick undervisningen från eleverna. Om en elev hade bra relation med lärare ökade prestationen i skolan. Studien visar att det finns vetenskapliga strategier som optimerar förutsättningarna för eleverna men lärare utgår istället från tidigare erfarenheter. Studien kan användas för lärare att se för- och nackdelar med olika lärandestrategier och hur de påverkar inlärning hos elever. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)