Ska jag läsa eller räkna? : En systematisk litteraturstudie om språkförmågors betydelse i arbetet med matematikuppgifter med text. 

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Emma Andersson; Linda Hermansson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna systematiska litteraturstudie rörande matematikämnet tar sin utgångspunkt i diskursanalys som metod, vilket innefattar analys av språket och dess betydelse. Detta har inneburit att få fram utmärkande diskurser inom ämnet som studien berör. Följande har möjliggjorts med hjälp av ett kategoriseringsschema innefattande specifika frågor till litteraturen. Totalt framkom sex diskurser kopplat till studiens ämne. Tre av dessa relaterar till frågeställning ett gällande elevers språkliga förmågor i förhållande till matematikuppgifter med text. Frågeställning två innefattar likväl tre diskurser som berör vad pedagoger har för roll i undervisningsarbetet med dessa uppgifter och hur de kan stötta elevers utveckling av förståelse. Resultatet syftar till att reda ut vilka av de språkliga förmågorna lyssna, tala, samtala, läsa och skriva som har betydelse i arbetet med matematikuppgifter med text, samt vad som främjar elevers utveckling. Resultatet från tidigare forskning påvisar läsförmågan som avgörande för elevers förståelse av matematikuppgifter med text, men att elevers verbala förmåga är avgörande för utvecklandet av förståelse och att kunna sätta uppgifter i kontexter. Det sistnämnda gällande kontext poängteras ha störst vikt i arbetet med förståelse av innehållet i specifikt problemlösningsuppgifter. Genom analys framkom att lärare uppmanas till sociokulturellt arbetssätt med variation i undervisningen och uppgifter där vägledning, stöttning och att delge strategier är centrala inslag. Viktigt konstateras också resonemangsförande i undervisningen där elever möjliggörs att delge varandra olika synvinklar på matematikuppgifter, således utvecklas deras reflektion och förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)