Eko-kläder är ingen övergående fluga : hur marknadsförs utbudet av ekologiska kläder i olika butiker och vilka marknadsföringskanaler som inte används idag skulle kunna användas av dessa butiker?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Isabel Varas; Tatiana Puumala; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Eko-trenden är ett aktuellt ämne i dagens samhälle. De senaste åren har informationen om vår omvärld och de negativa konsekvenserna på miljön blivit ett argument för att alla måste börja ta ansvar. I Sverige köper vi mer kläder än någonsin och de kemikalier som används vid tillverkningen är skadliga för miljön och för dem människor som arbetar med tillverkning av kläder. Det senaste året har många butiker börjat intressera sig för ett miljöarbete och de har därför börjat introducera ekologiska framställda kläder bland sina vanliga kollektioner. Undersökningen i den här uppsatsen bygger på hur olika butiker ställer sig till den ekologiska företeelsen med fokusering på hur de marknadsför deras ekologiska produkter. Syftet med uppsatsen är att beskriva vad butikerna gör för att marknadsföra sig så att konsumenterna uppmärksammar deras nya eko-kläder. Vilka kanaler de använder, i vilken utsträckning de används och vilka marknadsföringskanaler de skulle kunna använda sig av är de problemen som ligger till grund för undersökningen. För att skaffa oss kunskap om detta har vi intervjuat butiksrepresentanter samt gjort fallstudier i de berörda butikerna. Vi har även granskad olika marknadsföringskanaler som används och som inte används av butikerna. Metoden har gett oss en tydlig inblick i ämnet för att kunna dra ändamålsenliga slutsatser. Vi kan konstatera att butikerna som tar in ekologiska kollektioner blir fler och fler och att det inte är en övergående fluga utan är här för att stanna. Många människor vill värna om miljön och efterfrågar ekologiska produkter mer och mer. Därför är det nödvändigt för butikerna att göra sina nya eko-produkter synliga för den målgrupp som eftersträvar dessa produkter. Vår studie visar att många butiker brister i att göra kunden uppmärksam på vad de har att erbjuda, speciellt gällande deras ekologiska produkter. Undersökningens slutsatser landar därför i att butikerna behöver arbeta mer med sin marknadsföring av dessa produkter och inse att kundsegmentet som i nuläget anses som smalt med stor sannolikhet kommer att breddas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)